“Online trainingen zijn niet voor iedereen”, schreef een businesscoach vorige week streng in haar nieuwsbrief.
Nieuwsgierig opende ik de email, want daar stond dit bericht in. Verder meldde de businesscoach: “High-end producten zijn het helemaal. Met online trainingen kun je moeilijk goed verdienen omdat de prijzen te laag zijn. Wat veel makkelijker is om te verkopen, is gewoon je klanten te helpen 1-op-1 of in groepen.”
Terug naar uurtje factuurtje dus?
Daar wordt je als ondernemer niet bepaald een heel goed betaalde ondernemer van.
Kun je als starter een online training opzetten en goed verkopen?
Ja.
Maar is het voor iedereen? Nee, dat denk ik ook niet. Ben je passief, zie je overal beren op de weg, sta je niet open voor nieuwe methodieken, denk je dat het je allemaal komt aanwaaien?
Nee, dan is het niet voor jou.
Zonder e-maillijst geen kopers
Toen ik zelf begon met mijn eerste online training had ik maar een heel klein e-maillijstje. Echt heel klein. Ieniminie.
Maar de mensen die erop stonden waren wel heel betrokken.
En mijn jaaromzet was niet zo hoog, maar in dat jaar verdiende ik met mijn online training wel een derde van de omzet.
En een van mijn cursiste schreef mij laatst: : “HĆ© al die leuke reisjes, mooie cadeau’s, extra vakanties, die kan ik me nu wel permitteren dankzij mijn online training.”
Dus voor haar is het mooi een tweede inkomensstroom geworden.
Ik ken een inmiddels heel bekende ondernemer die zelfs ZONDER E-MAILLIJST een geweldige lancering deed van haar online programma. Die haalde meer dan een ton omzet in de eerste maand van het bestaan van haar onderneming.
Dat kan namelijk wel als je het slim aanpakt.
“Een online programma daar kun je moeilijk goed mee verdienen omdat de prijzen te laag zijn.”
Er zijn veel variaties in de opbouw van de prijzen van je online programma mogelijk.
Maak je een online training zonder ondersteuning in de vorm van Facebook?
Is het programma niet heel uitgebreid?
Ja, dan zal zo’n online training laag geprijsd zijn.
Maar je kunt een online training ook zo opzetten dat het wƩl een high-end product wordt.
Natuurlijk is er een grote behoefte bij mensen om gewoon goed, individueel en intensief geholpen te worden, en willen ze jouw persoonlijke hulp en advies en je echt zien.
En dat kan niet in een online programma waarin je geen ondersteuning biedt.
En daar is die prijs dan ook naar.
Online training en – of High-End Programma
Je kunt wel je online programma uitbreiden en er een High-end programma van maken.
Hoe?
Bied voor ieder type klant een ander soort programma.
- De doe-het-zelver gaat volledig zelfstandig aan het werk en betaalt minder.
- Degene die graag meer ondersteuning nodig heeft, ontvangt extra coaching en een programma met extra tools.
- Een klant die het beste van het beste wil, betaalt graag een VIP-tarief en ontvangt daar alle ondersteuning en support die nodig is.
Om van je online training een High-End programma te maken, denk je aan features zoals:
- Online community voor gelijkgestemde ondernemers
- Trainingwebinars
- Telefonisch spreekuur
- 1 op 1 coaching via skype
- Masterminds sessies
- Een stapel relevante boeken
- Een Vip dag
Bied verschillende type klanten verschillende oplossingen. Dan kiezen ze voor jou en voor wat bij hen past.